parallax background

Efekt przegrzania

 

Efekt przegrzania i zbyt częste korzystanie z sauny

Seans w saunie wiąże się z wprowadzeniem organizmu w stan przegrzania. Temperatura skóry wzrasta gwałtownie, nawet do około 40ºC, co prowadzi do uruchomienia procesów termoregulacyjnych. Przy dłuższej ekspozycji na ekstremalne warunki proces ten staje się nieskuteczny i następuje kumulacja ciepła. Dochodzi wtedy do przegrzania organizmu (hipertermia) i wprowadzenia go w stan podgorączkowy. Uruchamiane są wtedy reakcje dążące do wyrównania bilansu cieplnego organizmu. Opierają się przede wszystkim na poceniu i parowaniu potu z powierzchni skóry. Zaletą procesu jest niewątpliwie usunięcie toksyn oraz zanieczyszczeń z organizmu.

Hipertermię mogą powodować czynniki wewnętrzne, takie jak przyjmowanie leków (rozszerzających naczynia krwionośne, antyhistaminowych, moczopędnych oraz antydepresyjnych) oraz choroby (nadczynność tarczycy, choroby serca, cukrzyca). Niektóre lekarstwa mogą powodować szybsze przegrzewanie się organizmu, dlatego zawsze warto przeczytać ulotkę lub zasięgnąć opinii lekarza.

Objawami hipertermii są: przyspieszenie akcji serca, zaburzenia oddychania oraz utrata przytomności. Jednak pierwszymi symptomami mogą być: osłabienie organizmu, zaburzenia widzenia czy też zaburzenia świadomości. Nie należy ich lekceważyć. Warto także zwracać uwagę na towarzyszy saunowania i szybko reagować, gdy coś nas zaniepokoi.

Niebezpieczne konsekwencje

Jednak długotrwałe, nasilone pocenie jest dla organizmu bardzo groźne. Dochodzi do utraty płynu pozakomórkowego oraz zmniejszenia objętości krwi krążącej i osocza. W odwodnieniu hipertonicznym dochodzi do przemieszczenia wody z wnętrza komórki na zewnątrz. W dalszej konsekwencji prowadzi to do utraty jonów sodu, potasu, magnezu, cynku oraz miedzi, co może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania organizmu. Symptomami utraty minerałów mogą być na przykład: osłabienie, nudności, skurcze mięśni, nudności, zawroty głowy oraz zmęczenie. Warto pamiętać o tym i zadbać o dietę – owoce, warzywa oraz naturalne soki są doskonałym źródłem witamin oraz minerałów.

Należy pamiętać, że długotrwałe i intesywne korzystanie z sauny może prowadzić do powikłań ze strony układu krążenia. Zmniejszenie ryzyka niepożądanych efektów jest możliwe również dzięki przestrzeganiu zasad saunowania – stopniowe zwiększanie ekspozycji na wysoką temperaturę, odpoczynek po seansie, stopniowe ochładzanie ciała. Trzeba także zwrócić uwagę na odpowiednie nawodnienie ciała. W korzystaniu z sauny, tak jak w każdym aspekcie życia, ważne są przede wszystkim zdrowy rozsądek i obserwowanie własnego organizmu. Regularne korzystanie z sauny może „uzależnić”. Nie należy jej jednak odwiedzać częściej niż dwa razy w tygodniu. Częstsze wizyty mogą doprowadzić do szybszego zmęczenia w trakcie seansów oraz pozbawić je relaksacyjnej i odprężającej formy, wzbudzać rozdrażnienie i znużenie.

Zdrowy rozsądek jest ważny nie tylko podczas planowania częstości seansów ale także ich długości oraz temperatury w jakiej będziemy saunować. W 2010 roku doszło do skrajnego przypadku śmierci podczas bicia rekordu długości przebywania w saunie. Była to dwunasta i ze względu na tragiczny przebieg ostatnia edycja tego konkursu.

 
X