parallax background

Sauna po treningu

 

W zaleceniach dotyczących poprawnego saunowania, możemy znaleźć wytyczną, aby nie korzystać z sauny bezpośrednio po dużym wysiłku. Z pewnością do takich można zaliczyć trening wyczynowy czy też wizytę w siłowni. Seans sam w sobie jest dużym wysiłkiem dla organizmu, więc należy przychodzić na niego wypoczętym. Czy w związku z tym osoby uprawiające sport powinny całkowicie zrezygnować z sauny? Oczywiście, że nie. Korzystanie z sauny poprawia wydolność organizmu, ma także dobry wpływ na mięśnie oraz stawy. Pomaga regenerować organizm po wysiłku.

Wizyty w saunie są jak najbardziej wskazane dla osób uprawiających sport, jednak nie bezpośrednio po treningu, a najlepiej w dzień od niego wolny.

 
 

Trening cardio

Sauna po treningu cardio jest absolutnie zabroniona. Sam trening (na przykład bieganie czy jazda na rowerze) podnosi poziom pracy serca. Podobnie działanie ma sesja w saunie – przyspiesza pracę serca oraz wywołuje zwiększone pocenie. Organizm zmęczony aktywnością fizyczną może nie poradzić sobie z dodatkowym obciążeniem jakim byłaby wizyta w saunie. Skutkiem takiego przeciążenia organizmu może być omdlenie, przegrzanie, a nawet zawał serca.

Trening siłowy

Trening siłowy ma inny wpływ na organizm ludzki i nie powoduje tak dużego zmęczenia organizmu. Jednak wizyta w saunie bezpośrednio po treningu, powoduje zniwelowanie jego efektu. Prowadzi do zaniku „pamięci mięśniowej”, która pozwala osiągać lepsze efekty treningów oraz skrócić czas regeneracji mięśni. Sauna działa rozluźniająco na mięśnie, co z kolei likwiduje stan napięcia mięśni po treningu, przez co ogranicza ich natlenienie oraz ukrwienie. Łatwo wywnioskować, że sauna po treningu siłowym zaprzepaszcza wysiłek w niego włożony i utrudnia osiągnięcie założonych rezultatów.

 
 
 

 

Sauna przed treningiem także nie jest wskazana. Sauna prowadzi do wysiłku organizmu, który się osłabia i znacząco odwadnia. Utrudnia to wykonanie efektywnego treningu.

Aktywność fizyczna oraz wizyty w saunie mogą iść w parze. To połączenie przyczyni się do poprawy wydolności organizmu, likwidacji przeciążeń, przyspieszy regenerację mięśni oraz rozluźni całe ciało. Obydwie aktywności należy odpowiednio rozplanować w czasie oraz pamiętać o zasadach poprawnego saunowania, odpowiednim nawodnieniu, a przede wszystkim zdrowym rozsądku oraz słuchaniu własnego organizmu.

Poleca się, aby wizyta w saunie była ostatnią aktywnością w danym dniu. Warto, więc brać udział w wieczornych seanasach, po których można spokojnie odpocząć. Zrelaksować się i wyspać, co daje organizmowi czas na regenerację.

 
X